středa 3. srpna 2011

Tři knihy na pustý ostrov

Jak tak jezdím tou naší krajinou, občas mne napadají neskutečné blázniviny. Tak jako například dnes. To jedu s rostlinami, měl bych myslet nad prací.. A najednou vtíravá myšlenka. Kniha na pustý ostrov. To přeci není žádný problém. Fak to není problém.

Najednou jste na pustém ostrově a z ruksaku vyjmete knihu a začnete si číst. Například třeba takový jízdní řád lodí. Zastávka Pustý ostrov 17,15 h, pouze na znamení. Následující je rychlík, ten nestaví a další courák jede až za půl roku... Na takovou knihu na pustý ostrov vám kašlu. Potřebuji něco praktického, například strojnické tabulky a domácího kutila. Nalistuji stránku pod P...pustý ostrov, jak ze sedací vany sestavit ponorku. Vezmu návod, vytáhnu strojnické tabulky a jdu na věc.. Ty strojnické tabulky pro střední školy bych si asi vzal, kdybych byl jen trochu manuálně zručný. Vážně, proč se vůbec kladou takové připitomělé otázky. Najednou na Vás někdo vypálí.. "Tři knihy na pustý ostrov".. vždycky mám chuť říct něco hodně pitomého. Například třiceti dvou svazkový Ottův slovník naučný.
Jedete, třeba co lázní a vezmete si knihu.Možná bude pršet a kniha je společník, kniha je přítel. Sáhnete do knihovny, Švejk, fajn. Knihu položíte na prádlo do kufru a tradá do francovek.
Kdysi mi kamarád vyprávěl, že dělal v kotelně automobilce v Kvasinách a jeden kotelník měl na stole jednu knihu. Stále jen tu jednu knihu, obalenou tvrdým balicím papírem. Taková pustá kotelna, jako ostrov v moři a jedna kniha. Moc mne zajímalo co to bylo za tak obdivuhodnou knihu, že s ní dokáže člověk trávit hodiny a hodiny. Odpověď mne zarazila. Tak tohle! ?
I já jsem měl jednu knihu na včelíně, ve které jsem si občas četl. Knihu, ve které si stálo zato číst.
Vzpomínám na rok 1985, když jsem pracoval v Mongolsku a vše tištěné v českém jazyce mělo pro mne zvláštní význam. A jestli si dobře pamatuji, i rok před tím jsem si v maringotce čet. Rok před tím, v Rusku také. Pokaždé jinou a pokaždé jsem k těm knihám přišel náhodou. První byla vyřazená ze zrušené knihovny, druhou mi zapůjčil a posléze věnoval spolupracovník. A třetí byla zapomenutá po minulém cyklu na ubytovně.
Koho to zajímá.. možná, pokud někdy ztroskotám a pojede kolem nějaká kurýrní služba, určitě si nějaké tři knížky nechám poslat.
Vy se mi ptáte, jaké jsou to knihy? No přece ty, co už jsem četl na včelíně, u cirkusu a v Mongolsku.

Žádné komentáře:

Okomentovat